Z deníčku osmileté polárnice

Když jsem se tam odsud vrátila,měi jsme tento článek zveřejnit v časopisu Globus,odmítli nám to a podklady zůstaly doma...

Je 18. listopadu 2000 a doma vrcholí předvánoční přípravy : všude kolem voní cukroví…. strojíme stromeček a mamka obaluje kapra a dokončuje bramborový salát….. Rybí polévka je připravena už od včerejška a tak Štedrovečerní večeře může začít ….

Slavnostně prostřený stůl a vánoční koledy….. Zazvoní zvoneček a pod stromečkem je kupa dárečků….. venku poletují vločky….

Vánoční nálada a náhle si všichni uvědomujeme, že na ty "pravé" Vánoce budeme každý jinde a navíc, že Deniska bude vítat příchod nového tisíciletí na tak vzdáleném a opuštěném místě, 15 000 kilometrů od domova …

30. listopadu ráno nás veze mamka na letiště do Prahy, kde se setkáváme s Jardou Pavlíčkem - největším českým polárníkem - kontrolujeme naše skromná zavazadla, přibalujeme ještě část kamen, kterou je třeba vzít s sebou na základnu a pak už odlétáme s taťkou na dalekou cestu přes Londýn a Buenos Aires do chilského Santiago de Chile. Mamka je v práci a pokaždé, když si na nás vzpomene, uvědomí si, že stále ještě letíme…

V Santiago de Chile je léto a protože nám zatím nepřišla zavazadla,asi také proto,že jsme letěli s leteckou společností British Airways,která věčně někde zapomíná zavazadla,(zkušenější cestovatlé již tuto zkušenost jistě měli).dostali jsme od letecké společnosti hygienický balíček, ve kterém je i tričko a kraťasy. Tričko mám spíše jako šaty, ale rozhodně je v něm lépe než v nepromokavé bundě a kalhotech, nutném vybavení pro nás polárníky.

Na letišti máme rezervované letenky do Punta Arenas, výchozí bodu na Antarktidu, do města, které leží na úplném jihu Chile. Začíná se projevovat všude přítomné "maňana", což znamená, že není kam spěchat a nic vám vlastně neuteče. Po dlouhém vyřizování máme letenky v ruce a můžeme začít vdechovat jihoamerický vzduch.

1.12.2000

Milý deníčku : Dnes jsem se měla moc dobře. Ráno jsme vstali a probudili jsme se v letadle. V 11 hodin nám nesli snídani. Pak jsem chvilku spala a pak jsem probudila v Chile. Pak jsme šli v Chile pro letenky a čekali jsme na ně nejméně 2 hodiny a nakonec jsme jeli tranzitem do hotelu. Moc se mi tu líbí a teď jdu spát. Dobrou noc !

2.12.2000

Dnes jsme začali den nějak nezvykle, vstávali jsme ve třičtvrtě na dvanáct ráno, pak jsme šli na procházku. Oběd jsme měli ve čtvrt na pět odpoledne. Měli jsme empanádu,to je taková těstová kapsa s masem vevnitř.Byli jsme v centru Santiaga. Přišli jsme v 19.15 hodin. Potkali jsme tu Pavla,je to taky Čech.A teď sedím na gauči a píšu tento deník. Ahoj Deniska

3.12.2000

Dnes jsme si s taťkou půjčili auto. Také jsme ve Valparaisu jezdili výtahem. Bylo jich tam 17. Také jsme jeli k moři vybrat kemp. Už se moc těším na Antarktidu !Nakonec jsme žádný kemp nenašli ale přespali jsme v autě v nějakém statku.

4.12.2000

Ráno jsme posnídali sušené fíky a jako první návštěvníci našeho auta byly slepice.Dala jsem jim popcorn který jsem včera vysypala v autě.

Dnes by nám měli přiletět krosny z Londýna. Už se těším za komickými kašpárky (tučňáky) na Pavlíčkově základně. Dnes jsme byli dvakrát na pláži. Když najednou mne ošplouchla vlna. Byla jsem skoro celá mokrá. Byl příliv moře a my jsme to vůbec nevěděli. Na pláži jsme viděli racky, bylo jich tam nejméně 200!

Taťka je fotil. Také jsme viděli maják, byl u něho pán a ten měl tři psy. Lezla jsem v Laguně Verde u moře na malou skálu za kaktusama.Odjíždíme do Santiaga i když trochu bloudíme. Zítra letíme do Puntíku …(Punta Arenas).

5.12.2000

Po příletu do Punta Arenas, kde se nachází vojenská letecká základna chilské armády odkud poletíme , máme pár dní času, než poletí náš letecký speciál na antarktickou pevninu, ostrov Krále Jiřího. Vypůjčeným autem proto odjíždíme do Národního parku Torres del Paine.

6.12.2000 - Mikuláš :-)

Dnes jsme se probudili v Torres del Paine. Nasnídali jsme se, měli jsme sušené fíky. Pak jsem jeli do hor. A pak jsme 8,5 hodiny šlapali do kopce. Moc se mi nechtělo, ale nakonec jsem to vyšlapala až nahoru. Také jsme se ráno ohlašovali u správce parku. Dal nám do pasů razítka. Ušli jsem celkem 37 km. Pak začalo strašně pršet. Tak jsme se běželi schovat do malé chajdalupky.

Došli jsme až k moréně zanechal ji tady ledovec. A čekala nás cesta zpátky.

Jednu noc jsme zůstali v Torres del Paine.

7.12.2000

Dnes jsem se probudila NP.Taťka uvařil čaj a zase jsme posnídali fíky.Taťka to neví ale strkám je všude po autě,za sedačky a na podlahu,nemůžu je už ani vidět.Po snídani jsme šli na procházku.Došli jsme až k tajícím ledovcům.Moc se mi tam líbilo.Taťka chtěl uvařit čaj ale měli jsme jen vlažnou vodu.Při cestě do Punta Arenas nás na půl hodiny zdrží na cestě stádo krav.Při zpáteční cestě jsme projížděli přes Argentinu,mám v pase razítko z hranic.Večer jsme vrátili auto.

8.12.2000

Dnešní ráno bylo trochu mokré.Probudil nás totiž pes pana majitele ubytovny.Jmenuje se Tango.Taťka zjistil že má přijet pan Pavlíček s Ivošem.Tak je vyhlížíme ale nic.

Když konečně dorazili,vyprávěli jsme jim všechno co se nám za těch pár dní přihodilo,i to jak se nám ztratila zavazadla.Smáli se.K obědu jsme měli empanádu.

9.12.2000

Jsme na ubytovně ,plánujeme co bude dál,chodíme nakupovat potraviny na cestu ´´tam dolů´´ .Také sháníme sklo které bude potřeba na opravu starého okna na základně.Odpoledne jsme šli na procházku.U moře jsme viděli delfíny a spoustu oveček a krav.Navečer odjíždíme na Ohňovou zemi.

10.12.2000

Včera jsme s taťkou odjeli lodí na Ohňovou zemi a dnes se vracíme.Loď nám jede v šest odpoledne.Ta loď se jmenuje Melinka.Je 3:20 píšu deník,taťka taky a sedíme v hospodě Club Fueguino.

Také asi dostanu razítko z lodi,je tam hodný pam kapitán,který mi odvolil abych se podívala k němu do kabiny,že mi ukáže jak se řídí loď.

Nakreslil mi do deníku lodičku podobnou Melince.

11.12.2000

Dnes jsme se vydali do obchodu dokoupit potraviny.Nesla jsem jednu menší krosnu s krabicemi a vypadala jsem jako turista.Hlavně jsme museli koupit bramborovou kaši a margarín.Poneseme toho celkem asi 400 kg.Na ubytovně toho všeho máme plné 3 postele.

Dnes jsem nachytala pana Pavlíčka botama.Jednu jsem mu vyleštila a druhou má špinavou,Doteď si toho nevšimnul.Zrovna spí a strašně chrápe.

12.12.2000

Všichni jsme dneska posnídali housky s máslem a pomalu jsme si na pokyn p.Pavlíčka začli balit.

Před polednem přijel Markéz(taxi) a řekl nám,že nám za pár hodin letí Herkules(vojenské letadlo).Tak jsme rychle balili a odletěli na Antarktidu.Přiletěli jsme na King George Island.Hodně foukalo.Vzali jsme pár krabic,ostatní jsme zatím nechali na místním letišti a šli jsme tak 2 kilometry ke starému kontejneru.V tomhle kontejneru se vozilo zboží na nákladních lodích a nějaká loď ho tu nechala. Jarda(Pavlíček) už měl vyzkoušené v tomhle ´´obydí´´ dočasně přebývat.Proto jsme zůstali na pár dní tam.U kontejneru jsme si s taťkou postavili stan.Jarda s Ivošem se prý vyspí v kontejner.Museli jsme stan honě zatížit aby nás v noci neodnesl vítr.Měli jsme v noci kameny všude,i pod hlavou.Aspoň že na nás nesněžilo.

13.12.2000

Dnes když jsme se vzbudili,měli jsme snídani,mli jseme toho dost málo.Šli jsme hledat malý člun.Ušli jsme asi 20 kolimetrů a Jarda řekl: ,, Tady.''

Dopravili jsme člun ke kontejneru a šli nosit krabice z letiště.

14.12.2000

Dnes nám Jarda oznámil že jede na Nelson (ostrov kde je naše stanice) pro větší člun.Tak jsme s taťkou ještě 2 hodiny spali a pak jsme šli na vynášku(krabic z letiště).Vrátili jsme se ve dvě hodiny.Šli jsme na čaj do našeho kontejneru.Dali jsme si také těstoviny s mlékem a harinou.Asi za půl hodiny jsme znovu vyrazili na vynášku.Jak ksme skoro došli k čínské stanici,někdo na nás z našeh člunu mával.Byl to pan Pavlíček. který na nás ukazoval,abychom se vrátili zpátky do kontejneru.Řekl námž epojedeme na Nelson.Tak jsme jeli.Jeli jsme Matyldou,to jsou takové dva nafouklé buřty spojené prknem uprostřed.Museli jsme si dávat pozor na mořské proudy,aby nás to neodneslo někam na skálu.

Tak jsme dojeli ke stanici.Lekla jsem se ,co to jsou za budky tam nahoře na kopečku.Vypadalo to hrozně,ale vevnitř už to bylo útulné.Uvařili jsme jsi rýži.Po tom dni jsme byli všichni unavení,a tak jsme šli spát.

15.12.2000

Náš druhý den na Nelsonu.Trochu jsme se dávali do pořádku.Sledovali jsme příliv.Hodně jsme povídali.Jarda nás poučoval o některých zásadách jako třeba : Moře,požár,ledovec-to jsou věci na které je si zvlášť na osamoceném ostrově dávat pozor.

16.12.2000

Dnes jsem se probudila a šla za ostatními na snídani.Měli jsme Sopku,to je taková hromada hariny (chilská pražená mouka),na tom sušené mléko,cukr a kakao v misce.Na té misce je po okrajích nakrájený margarin.Jí se to tak,že se veme lžící kousek margarínu a celá Sopka se podebere.Pak se to jí a nesmí se u toho mluvit protože se jinak práší z pusy.

po snídani šel taťka vyprošťovat člun ze sněhu a my jsme s Jardou přenýšlšli nad mapama.Ivoš pracoval venku.K večeři jsme měli těstoviny s mušlemi.

17.12.2000

Dnes jsme se vzbudili,dali si snídani a šli na ryby ale žádná nebrala.Tak jsme šli domů protože bylo strašně rozbouřené moře.Ivoš donesl nějaké tašky z juty tak jsme na ně malovali ostrov a já tuleně.Dáme to na návštěvě na čínské stanici jako dárek.Jarda poslouchal rádio.Když se moře trochu sklidnilo,šli jsme na mušle.Po večeři jsme asi okolo půl dvanácté šli spát.

18.12.2000-pondělí

Dnesjsem šla poprvé za lachtanem k moři.Trochu sem se ho bála.Ryby dneska nebraly.K večeři jsme měli těstoviny.

19.12.2000

zápis chybí.jsou to jen slova : ,, Nechce se mi dnes psát ''

20.12.2000

Vstali jsme v 11:36 a šli se podívat co dělá Jarda.Už byl dávno vzhůru.Udělali jsme si snídani a šli pracovat.Šli jsme k moři na ´´ Impact program ´´ .

Chodí se podél moře a sbírá se dřevo se kterým se pak topí a ostatní věci ,které se zapisují do bloku a pak se odváží do Chile aby na Antarktidě nezůstal žádný odpad.
Večer před večeří jsme spustili naší malou elektrárnu,dali sme si rybí polívku a šli spát.Abych nezapomněla,taťka trochu víc zatopil,myslím že na 40 stupňů a myslela sem si že se upeču...Zachvíli kamna vychladly a my usnuli.

21.12.2000

Vstali jsme okolo 12.hodiny ´´ráno´´,ke snídani jako vždy sopka,horký čaj.Na protáhnutí rozcvička za tučňáky,4 hodiny práce a večeře.Dny tu byly krátké,také kvůli únavě.Byl to docela odpočinkový den.K večeří jsme měli fazole.Sedíme a přemýšlíme nad tím co bude dál,zítra,pozítří..Zanedlouho bude Štědrý den.Vím,že Ježíšek není a tak přemýšlím co dám taťkovi pod stromeček.No jo..Stromeček,tady?Musím nějaký vyrobit.Snad to nebude zase tak těžké..Procházím se mezi tučňáky,taťka fotí,z elektrárny nám upadla vrtule,to bude zase práce pro chlapy..Dáme si horké Zuko a jdem spát.Dobrou :-)

22.12.2000

Dneska jsme vyrazili na procházku na sběr mušlí k večeři.Cestou jsme potkali strašně moc tučňáků a tuleně.Procházeli jsme okolo tří bouřňáků co seděli na vajíčkách. Za skálou jsme našli mrtvého tuleně a spoustu dalších tuleňů,tentokrát živých.Kapští holoubci už taky seděli na vajíčkách.Začalo strašně moc sněžit,proto jsme se vraceli domů.Cestou jsem našla křídlo z mrtvého tučňáka,tak mě zaujalo,že jsem si ho vzala s sebou.Až na stanici jsem si ho prohlížela..Doma jsme měli těstoviny s mušlema.Atď tady sedím,venko pořád sněží a píšu deník,jsem už hodně ospalá a tak půjdu spát.

23.12.2000

Dnes jsme se vzbudili v 11 hodin a šli na snídani.Jako vždy sopka(nic jiného není).Potom jsme šli opravovat člun jménem 250.Taťka s Ivošem začali pak nabíjet eternit na jižní stranu základny.Začalo jim na to strašně sněžit a tak se utíkali ohřát k nám dovnitř.Jardanám uvařil ondickou rýži.Pročítala jsem si Jardovu knížku Trosečníkem v drsné přírodě a dozvěděla jsem se například jak v poušti získat vodu.Tady se mi to ale asi těžko hodí.Udělala sem Jardovi papírovou čepici co má Večerníček a zachvíli tu usnul.Sedím tady a koukám z okna na sněhové vločky poletující tam venku.

24.12.2000

Vánoce,Štědrá den.
Dneska jsme vstávali v 11 hodnin a vůbec jsme nemělli snídani protože je Štědrý den a držíme půst jako doma v Čechách abych viděla zlaté prasátko.S Jardou jsem pakšla na řasy a vlastně taky na ryby,i když sem jako vždycky žádnou nechytila.Ulovili sme dvě a Ivoš pak chytil eště tři.Nasbrala jsem taky pár řas na výrobu vánočního stromečku.Měli jsme polívku z hlav a z toho ostatního hlavní chod.Viděli jsme zlaté prasátko a vypadalo jako podmořské.Také že to byla rybka co Ivoš zrovna ulovil.Pro mě to ale bylo zlaté prasátko.Potom si chlapi dali do mušle jako do štamprdle trošku Becherovky a já dostala citronovou šťávu.Pak donesl Jarda čínské cukroví.Moc mi nechutnalo teda.(Doufám že mi doma nechali to naše!)Vánoční stromeček sem vyrobila z několika drátů,provazu a mořských řas.Pod stromečkem sem našla tučňáčí drápky na silonu na ryby.Byl to takovej náhrdelník na krk.Taťkovi sem dala sušené fíky které nemám moc ráda..Naše hodiny ukazovaly 12 hodin tak jsme šli spát.

25.12.2000

Dnes nás Jarda poslal pro naplaveniny tam,kde jsou kapští holoubci.Tak jsme šli asi dvě hodiny,až jsme dorazili k ledovci.Cestou jsme pokávali buřňáky,tučňáky a tuleně.Taťka fotil tuleně.Vyšli jsme kopec a asi 500 mettrů jsme přešli po ledovci a ochutnala sem tam asi 100 000 let starou vodu co tam kapala.Potom jsme se už museli vrátit zpátky na stanici protože byl už skoro příliv,tak abysme se měli jak dostat zpátky okolo moře.Dali sme si večeři a šli do hajan.

26.12.2000

prázdná stránka

27.12.2000

Jsme šli na výlet do zátoky Fildas strait.ahoj.

28.12.2000

Vzbudili jsme se a šli pro vodu a donesli sme tři desetilitrové kanistry polé čerstvé vody z pramene tak 100 metrů odsaď.Šla sem s Ivošem.Když sme se vrátili Jarda opravoval svěrák.Zachvíli se mu zlomil vrták do vrtačky.Já s taťkou jsem šla............................
to už sem z deníčku nevyčetla kam..asik mě něco vyrušilo nebo sem usla:-)

29.12.2000

Sme se probudili a hned nás Jarda vyháněj že je vanku krásně a že si máme vysušit všechny věci co máme v pokoji.Tak jsem se rychle oblíkla a šla se slunit když přiběhl Ivoš že v moři je teplá voda ana koupání.Tak sme se všichni šli koupat.Moc se mi to líbilo jak sme na sebe cákali i když byla ta voda tak ledová až to štípalo do nohou.Pak sme se vrátili na stanici,tam sem si udělala lanovou dráhu z lan a lopat a jezdila sem na bobech.A teď sedím,piju čaj a píšu deník.

30.12.2000

Dnes sem se probudila a asi po čtvrthodince sem šla vedle.Hned Jarda usoudil že deme na procházku.Tak sme šli až k našemu člunu u kapských holoubků.Došli sme tam a vyměnili čluny.Pak sme se šli podívat na holoubky a po naplaveninách.Našli jsme pár věcí a na cestě zpátky sme šli kolem buřňáků,taťka jako vždycky fotil.Na stanici nás čekala velká večeře a pak teplý spacák.

31.12.2000
Silvestr

Dnes jsem se vzbudila,protáhla a oblékla.Zatím taťka zatopil.Dali sme i Zuko a šli ven.Krásnější příchod tisíciletí sem snad ani zažít nemohla.Doma v Česku už měli sice 4 hodiny nový rok 2001 ale my sme stále čekali až přijde čas i na nás.Jarda nám dovolil si na základnu přivézt malou láhev Bohemky(kterou mám doteď doma:-))a všichni sme dostali symbolicky ne do skleniček ale do velkích mušlí ,které jsme před několika dny našli u moře.Netrpělivě jsme vyhlíželi čas na hodinách.Když přišel ten správný okamžik,ticho na stanici přerušil výstřel špuntu z flašky.A protože nebyla na Antarktidě tma,vůbec jsme si nepřipadali,jakoby byla půlnoc.

1.1.2001

nemám čas psát,je tma.
(dodnes nechápu jak mohla být tma,když byl vlastně celou dobu polární den.. :-D )

2.1.2001

Sem vstala a šmejdila po našem domku.Pak šel taťka něco dělat s Ivošem a Jarda připravoval Matyldu na cestu.

3.1.2001

Vstala sem a zjistila že je taťka už dávno vzhůru.Tak sem šla za ním.Dělali s Ivošem eterni.Tentokrát směžit nezačalo.

4.1.2001

Hned když sem vstala sem se šla podívat co dělá Ivoš s Jardou.Nespali ale připravovali se na jízdu do Fildes strait.Odjeli ve 12 a já s taťkou šla pracovat.Ne,nešla sem pracovat ale kreslit.Nakreslila sem ašeho Donka(pes)a tučňáky.Potom sem šla spát.Lehla sem si do Jardovo spacáku a spala asi 15 minut.Pak se vrátili Ivoš s Jardou a ty mě probudili.Taťka dneska pomáhal v kuchyni a dělal salát.Jarda vařil rýži.Byla moc dobrá.Jarda spí a Ivoš čte.
-pozn. tučňáci se nám pletou pod nohy:-)

8.1.2001

Návštěva čínské stanice Great wall na ostrově Krále Jiřího.Pozvali nás na oběd.Ještě před obědem sme se ale museli umýt a smýt tu naší vrstvičku.Oběd mi moc chutnal.Od nějaké číňanky jsem dostala hedvábné šátky a číňan Arzheng mi napsal do deníčku něco jejich znakama.Jarda tomu říká rozsypaný čaj a musim uznat,že to tak fakt vypadá.

16.1.2001

Jedeme na ostrov King George.Loučeí s taťkou,který tu zůstává ještě měsíc.Nasedáme s Ivošem a Jardou do Matyldy a odjíždíme.Ještě taťkovi zamávám.Dopluli jsme na ostrůvek Heidelberg kde sem dala pod kámen trosečnický balíček,kdyby tam náhodou někdo ztroskotal aby měl jak žít.Bála sem se,že mě tam Jarda s Ivošem nechaj a že odjedou.Neodjeli a koukali kam to dávám.Asi za 20 minut jsme se vším vystoupili u základny Great wall kde jsme přenocovali na další den.

17.1.2001

Přesun vojenským Herkulesem do Chile,do Punta Arenas.

18.1.2001

Letíme domů.

Víc toho v deníčku nemám,ale i pro mě to bylo po tolika letech někdy překvapení co sem tam někdy psala Úsměv